3 przeszkody na drodze do biznesowego sukcesu w branży e-commerce

Internetowi przedsiębiorcy, chcąc utrzymać się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku handlu online, muszą nieustannie nie tylko pracować nad ofertą – poszukiwać nowych dostawców wysokiej jakości artykułów w atrakcyjnych cenach, ale także zmagać się ze zmianami algorytmu wyszukiwarki Google, szukać nowych narzędzi ułatwiających sprzedaż, logistykę i marketing oraz usuwać wszelkie przeszkody ze ścieżki zakupowej, tak aby była jak najmniej zawiła i wszyscy klienci docierali do końca transakcji. Odkryj 3 najczęściej spotykane błędy w sklepie internetowym mające negatywny wpływ na poziom sprzedaży.

Niski poziom UX

Nie ma chyba nic bardziej irytującego w sklepie internetowym, niż słaba użyteczność. Czasem mała rzecz (nieczytelna strona transakcyjna, brak informacji o kosztach wysyłki czy słabo widoczny przycisk np. „Płacę” itp.) może spowodować przerwanie zakupów. Wskazuje się, że nieodpowiedni UX jest najczęstszą przyczyną porzucania koszyków i wysokiego wskaźnika odrzuceń. User experience (ang. doświadczenie użytkownika) to ogół wrażeń użytkownika, jakich doświadcza podczas zakupów w sklepie internetowym. Będą je tworzyły takie elementy jak: wizualny layot strony, rodzaj czcionki na stronie, kontrast kolorystyczny strony, struktura kategorii, format formularza transakcyjnego, metody płatności itp. Wszystko to, z czym spotyka się klient od wejścia, do zakończenia transakcji.

Od właściwie zaprojektowanego sklepu internetowego pod kątem UX będzie zależała wygoda klientów podczas zakupów, czy znajdą szybko produkt, który ich interesuje, czy uda im się szybko skompletować koszyk oraz sprawnie zakończyć transakcję. Im mniej przeszkód na drodze, tym lepiej. Najczęściej popełniane błędy w zakresie UX to niefunkcjonalna nawigacja, źle dobrane kategorie produktów, szwankująca wyszukiwarka, skomplikowany i nieczytelny formularz zakupowy. Nie bez znaczenia dla pozytywnych doświadczeń klienta będzie wizualna strona sklepu. Warto pamiętać, że elementy UX będą rzutowały na całość doświadczeń klienta (customer experience to dzisiaj najważniejszy trend w marketingu). Wszystkie razem będą tworzyły jedno wrażenie, które będzie decydowało o powrocie do naszego sklepu. Warto zadbać o UX w sklepie internetowym jeszcze przynajmniej z jednego powodu. Ten element strony niebawem będzie brany pod uwagę przy ocenie jakości strony (Core Web Vitals stanie się czynnikiem rankingowym) w aspekcie miejsca w wynikach wyszukiwania. Strony niefunkcjonalne czy słabo widoczne na urządzeniach mobilnych muszą zapomnieć o TOP3.

Deficyt wartościowych treści

Deficyt treści w sklepach internetowych dotyczy zarówno opisów produktów, których celem jest zachęcenie klienta do zakupu, jak i innych treści na stronie, decydujących o dobrej widoczności strony w wynikach wyszukiwania na frazy związane z asortymentem sklepu. Z uwagi na specyfikę handlu online, opisy odgrywają kluczową rolę w procesie zakupowym. To one są erzacem innych wrażeń, doświadczanych podczas tradycyjnego shoppingu. Skopiowane z innych stron (najczęściej producentów), zwięzłe i lakoniczne opisy to najczęściej spotykane błędy w e-commerce. Opisy produktów powinny być dość wyczerpujące, zrozumiałe dla większości odbiorców i rzetelne (koloryzowanie danych technicznych to oszustwo, a nie „trik” marketingowy).

Jednak poprawne opisy produktów to za mało, aby dzisiaj sklep internetowy był regularnie w czołówce wyników wyszukiwania. W tym celu konieczne są inne wartościowe treści na stronie sklepu, które mogą znajdować się na przykład w zakładce „Blog”. W tym aspekcie najważniejsza jest jakość, bo jak mówił niedawno główny inżynier Google John Muller: „Jakość jest zawsze lepsza niż ilość. Nasze algorytmy próbują znaleźć i polecić witryny internetowe, które oferują treści wysokiej jakości, niepowtarzalne i atrakcyjne dla użytkowników”. Publikowane teksty muszą uwzględniać aktualne wytyczne Google: kompleksowość – treść tekstu nie powinna koncentrować się wokół jednego lub kilku słów kluczowych, jakość – oryginalny, ciekawie napisany i niosący pewną wartość artykuł to gwarancja, że zostanie on nie tylko zauważony przez użytkowników, ale także wyszukiwarki, długość – obszerne i wyczerpujące temat artykuły są cenione zarówno przez wyszukiwarki, jak i użytkowników. Według Semrush, teksty dłuższe niż 3000 znaków są czytane trzy razy częściej i udostępniane cztery razy częściej. Długie teksty uzyskują 3,5 razy więcej rekomendacji (linków zwrotnych) niż krótkie artykuły rzędu ok. 1200 znaków, wartość dodana – teksty mają dać odbiorcom jakąś dodatkową wartość (teoretyczną, praktyczną czy rozrywkową).

Brak nowoczesnych narzędzi

Większość sklepów internetowych działa w oparciu o gotowe uniwersalne oprogramowanie e-commerce. O ile w przypadku małego sklepu taki system się sprawdzi, to wraz z jego rozwojem staje się on nieco dysfunkcjonalny. Wzrost liczby klientów sprawia, że wyzwania stojące przed internetowymi przedsiębiorcami stają się coraz większe. Trudno na przykład zadbać o dobre relacje z tysiącami klientów przy pomocy standardowych narzędzi, będących integralnym elementem oprogramowania sklepu. Możliwe to jest dopiero przy wykorzystaniu strategii marketing automation. Dzięki implementacji rozwiązań z zakresu automatyzacji można znacząco usprawnić działania marketingowe. Wiele z nich będzie wykonywanych automatycznie, niemal w tle funkcjonowania sklepu (np. system wyśle automatycznie spersonalizowaną wiadomość przypominającą do klientów, którzy ostatnio odwiedzili sklep, ale nie dokonali zakupu).

Wraz z szybkim wzrostem sprzedaży, a taki odnotowało w ostatnim czasie w wyniku pandemii Sars-CoV-2 wiele sklepów internetowych, trudno także bez specjalistycznych narzędzi zapanować kompleksowo nad sprzedażą, logistyką czy wysyłką. Znaczącym wsparciem w tym zakresie są nowoczesne systemy ERP, które po integracji z oprogramowaniem e-sklepu, mogą nam pomóc w wielu czynnościach, a nawet w niektórych całkowicie nas wyręczyć. Dzięki takiemu połączeniu właściciele będą mieli pełny wgląd w działanie sklepu. System ERP oferuje niespotykane w normalnych programach sklepowych możliwości zarządzania magazynem lub nawet wieloma magazynami w różnych lokalizacjach, tworzenia zaawansowanych analiz, związanych nie tylko ze sprzedażą, ale także z ogólną kondycją firmy, obsługi księgowości i kadr, oraz obsługi wielu sklepów.  Podobnie jak w przypadku implementacji marketing automation, wiele działań zostaje zautomatyzowanych, przez co potrzeba znacznie mniej pracy (czytaj: ludzi) do obsługi sklepu.

Podsumowanie

Większość internetowych przedsiębiorców w celu zwiększenia sprzedaży koncentruje się na marketingu. To słuszna strategia, o ile towarzyszą jej działania mające na celu usprawnienie funkcjonowania sklepu. Trzeba pamiętać, że nawet najlepsza i kosztowna kampania reklamowa nie przyniesie oczekiwanego wzrostu sprzedaży, jeśli na stronie sklepu będą przeszkody utrudniające zakupy. Nieprzyjazny interfejs czy długa ścieżka zakupowa z przeszkodami są w stanie równie skutecznie zniechęcić klienta od zakupu, jak wysoka cena. Prowadząc sklep Internetowy, trzeba o tym pamiętać.

Artykuł przygotowany we współpracy ze specjalistami UX z eStrategie.pl

Artykuł partnera

Kategorie: Firma,

Komentarze (0)